close
تبلیغات در اینترنت
نمایش صحنه ای
loading...

۩ درگاه مرکزی ۩

نمایش صحنه ای

چند مکتب نمایشی رایج (1)

abid بازدید : 168 پنجشنبه 17 مرداد 1392 : 20:0 نظرات ()
آشنایی با چند مکتب نمایشی

" رئاليسم (
Realism)"


موضوع « رئاليسم» آسيب‌شناسي اجتماعي است. مسائل اصلي جامعه شامل موضوعات سياسي، فرهنگي و اقتصادي همراه با مشكلات و تنگناهاي خاص‌شان همواره مورد توجه رئاليست‌ها واقع شده است.

پيشينه‌هاي مكتب رئاليسم:
در اواخر قرن 18 و اوايل قرن 19 ميلادي انقلابي در «روش‌ها» بوجود مي‌آيد و«متدولوگ‌ها» اهميت مي‌يابند. «روش‌شناسان» دراين دوره بر يافته خاصي رسيدند و آن «عينيت‌گرايي» بود. در آن زمان عينيت‌گرايي مشاهده و ثبت دقيق مسائل اجتماعي تلقي مي‌شد و ادبيات و هنر نيز ازاين دوره تاثير پذيرفت. رئاليست‌ها معتقد بودند كه ادبيات داراي هدف و «كارويژه‌» اي خاص است. هدفهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي و در اثر اين معنا هنرمندان به روشنفكران تبديل شدند.
موضوع رئاليسم چيست؟ همانطور كه اشاره شد درونمايه مطرح رئاليسم مسايل اقتصادي سياسي و فرهنگي جامعه است و اين گونه آثار نمايشي به مشكلات تنگناها مي‌پردازد و درواقع موضوع رئاليسم «‌پاتولوژي» (آسيب‌شناسي) اجتماعي است. دومين شاخصه رئاليسم مساله «‌عصريت» است‏، يعني همين زمان، همين مكان، همين اشخاص وهمين موضوعات مورد بررسي قرار مي‌گيرند و داستان نمايشي براساس اين عناصر شكل مي‌گيرد. سومين مساله در مكتب نمايشي رئاليسم، نمايش تناقضات و چالش‌ اجتماعي است.

عناصر سازگاني رئاليسم :
نمايشنامه‌هاي رئاليسم معمولا ساختاري ارسطويي دارند‏، منتها «خوش ساخت» شده اند. همانند آثار چخوف، برناردشاو، ايبسن، هافتمان و گوركي. رئاليسم عنصر ساختاري با «ابژكتيويسم» (عينيت گرايي) همراه ‌است و اين امراساس رئاليسم به شمار مي‌رود و دراين آثار تماشاگر بايد باور كند آنچه مي‌بيند دروغ و خلاف واقع نيست و حداكثر اينكه، اين واقعيت خيالي شده است و همچنين رويدادهاي نمايشهاي رئاليستي بايد در حوزه احتمال‏، امكان وقوع داشته باشند

هنرمندان رئاليست مي كوشند تا زندگي را آن چنان كه در واقع هست نمايش دهند. ساختمان نمايشنامه هاي رئاليستي بر قوانين طبيعت و جامعه استوار است و پدبده هاي رواني انسان را در پرتو موقعيت محيطي و ويژگي هاي فردي مي جويد. هنرمند رئاليست اجتماع را چون موجودي زنده و پويا مي نگرد و انسان را نيز نه از جنبه ي زيست شناسانه بل انسان تاريخي و اجتماعي مي داند و به جستجوي آن چيزهايي است كه زير لايه هاي زندگي پنهان هستند. از هنريك ايبسن به عنوان پيشرو و نمايشنامه نويسان رئاليست نام مي برند. از ديگر نمايشنامه نويسان مي توان به ماكسيم گوركي،آنتوان چخوف،تنسي ويليامز، و آرتور ميلر اشاره كرد...



ادامه دارد ...

همه چی در مورد: نمایش صحنه ای(1)

m2a2.ir بازدید : 116 پنجشنبه 03 مرداد 1392 : 17:48 نظرات ()

قسمت اول

تتاتر يکی ازهنرهای هفتگانه است .کسانی که درباره بوجود آمدن تئاتر جستجو کرده اند ميگويند سر چشمه آن از آيين هاست . آيين به مراسم مذهبی و اجتماعی می گويند . مثل مراسم عروسی يا مراسم سينه زنی در ماه محرم  در ايران و مراسم رقص های مخصوص در کشورهای ديگر انسان هميشه دوست داشته است به اتفاقاتی که خارج از اراده و ميل اوست تسلط داشته باشد و اين ويژه گی اصلی تئاتر است.


تئاتر در مقايسه با هنرهای ديگر امکانات زيادی دارد برای اينکه از هنرهای ديگر مثل نقاشی ، ادبيات ، معماری ، موسيقی و ... در آن استفاده می شود کلمه  تئاتر (theater ) در اصل از کلمه  تآترون (theater on) است که قسمت اول آن تيه ((thea تماشاگران و يا محله تماشا است.

درزمان های قديم ، تماشاگرن در سرازيری تپه ها می نشستند و مراسم مذهبی را که با آداب وتشريفات مخصوص در پايين همان تپه يا کناره معبد که محل عبادت بوده ، تماشا می کردند.


قسمت دوم

 در اين قسمت درباره آيين و ارتباط آن با تئاتر مي خوانيد . آئين ها و تئاتر از عوامل اساس مشابهي استفاده مي كنند .

موسيقي ، رقص ، گفتار ، صورتك ، لباس ، اجراكنندگان ، تماشگر و صحنه

در اجراي آيين  آرايش توسط رنگ ، خاكستر يا جوهر كه سطح بدن را مي پوشاند براي كامل كردن صورتك و لباس بكار مي رود آنطور كه گريم در تئاتر اين كار را انجام مي دهد

بازيگران آيين بايد بسيار ماهر و با انظباط باشند مثل بازيگران تئاتر

براي اجراي آيين يكي پيشكسوتان يا سالمندان آشنا به آيين تمرين سختي را براي اداره ي اجراي خوب آيين بكار مي گيرد كه كاملا با كارگرداني تئاتر قابل مقايسه است

در قسمت بعد از نظرات ديگري درباره سرچشمه بوجود آمدن تئاتر بخوانيد .


قسمت سوم

  در اين بخش  با نظرات ديگري درباره ي سرچشمه ي بوجود آمدن تئاتر آشنا خواهيد شد .

با اينكه سرچشمه آييني امروز پذيرفته ترين نظريه درباره ي بوجود آمدن تئاتر است اما جستجوگراني هم اعتقاد دارند سرچشمه تئاتر داستانسرايي است . آنها مي گويند كه گوش كردن و رابطه برقرار كردن با قصه ها جزو بزرگترين خصوصيات انسان است .

برخي مي گويند تئاتر از رقص و حركات ضربي و ژيمناستيك و يا تقليد حركات و صداي حيوانات آغاز شده است .

اما نه خصوصيت داستانسرائي انسان و نه علاقه ي او به تقليد ، هيچكدام نمي تواند او را بسوي آفريدن هنر تئاتر راهنمائي كرده باشد ، چرا كه اسطوره ها و داستانها هم در اطراف آيين ها بوجود آمده اند و تقليد از حيواناتي كه انديشه و عقل ندارند هم نمي توانسته سرچشمه تئاتر باشد چرا كه آيين ها  از انديشه و اعتقادات و ميزان شناخت انسان شكل گرفته است  است .

حالا كه كمي درباره ي تاريخ تئاتر دانستيد در قسمت بعد درباره انواع  آن  و ... بخوانيد . 

اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهم ترین ملاک انتخاب دختران برجسته از نظر شما:





    خدمات درگاه مرکزی

    خدمات متنوع درگاه مرکزی در زیرپورتال های این سامانه



    http://adva.m2a2.ir

    برند ملی با طبقه بندی بین المللی عصردانایی و آگاهی


    http://shegeftisaz.m2a2.ir

    مرکز آموزش مجازی شگفتی ساز؛ آموزش در منزل


    http://farafarhang.m2a2.ir

    پایگاه خبری و ارائه تحلیل ها و اخبار فرهنگی اجتماعی


    http://arastoos.m2a2.ir

    سامانه رسمی شاگردان استاد محمد امین آراسته


    http://samblog.m2a2.ir

    مرکز کسب و کار آنلاین و رونق بخشی و کارآفرینی


    http://login.m2a2.ir

    میزکار مجازی و اتوماسیون اداری عصردانایی و اگاهی


    کدهای اختصاصی
    Instagram

    آموزش سریع و رایگان

    وبلاگ-کد لوگو و بنر
    logo-samandehi