close
تبلیغات در اینترنت
500 نكته مهم در تدريس معارف
loading...

۩ درگاه مرکزی ۩

500 نكته مهم در تدريس معارف نماز -وپژه طلاب و مربيان و 500 تجربه كاربردي براي تربيت قراني نسل نو پانصد نكته مهم در كلاسداریسرآغازعلم نور است و معلم اول خداست و تعلیم، رسالت انبیاست و وظیفه معلم رسیدن و رساندن به خداست.طلب علم فریضه بر مسلمانهاست و دوستداری جویندگان علم از ارزشهاست.آموزش علم دارای روشها و نكته هاست، و تدریس و كلاسداری علم است و عشق است و روش است و تجربه ها و بدون آن هرچه هست پوچ است و بی بهاست.آنچه در پی آمده «پانصد» قطره از یك دریاست كه برگرفته از دانشها، كتابها و تجربه…

500 نكته مهم در تدريس معارف

m2a2.ir بازدید : 251 چهارشنبه 17 آبان 1391 : 23:42 نظرات ()

500 نكته مهم در تدريس معارف نماز -وپژه طلاب و مربيان و 500 تجربه كاربردي براي تربيت قراني نسل نو

پانصد نكته مهم در كلاسداری
سرآغاز
علم نور است و معلم اول خداست و تعلیم، رسالت انبیاست و وظیفه معلم رسیدن و رساندن به خداست.
طلب علم فریضه بر مسلمانهاست و دوستداری جویندگان علم از ارزشهاست.
آموزش علم دارای روشها و نكته هاست، و تدریس و كلاسداری علم است و عشق است و روش است و تجربه ها و بدون آن هرچه هست پوچ است و بی بهاست.
آنچه در پی آمده «پانصد» قطره از یك دریاست كه برگرفته از دانشها، كتابها و تجربه هاست، باشد كه مشعلی باشد در تاریكیها.
پانصد نكته مهم در كلاسداری
پیش از مطالعه در نكات زیر توجه فرمائید
1- پانصد نكته ای كه گفته شده در عنوانهای كلی خود دارای نظم و دسته بندی است.
2- برخی از نكته ها با توجه به شرایط خاص خود قابل اجراست.
3- تلاش بر این بوده است كه هر نكته غیر از نكته دیگر باشد با این همه ممكن است بعضی از این نكات تكرار شده یا متداخل در یكدیگر باشند كه تذكر شما ما را در رفع آنها یاری می دهد.
از اینكه نظریات و پیشنهادات سودمندتان مشعل راهمان در آینده خواهد بود خرسندیم و چشم براه آنها هستیم.
وظایف استاد
1- رشد و شكوفا ساختن استعدادها و زمینه سازی برای آن.
2- ایجاد روحیه تفكر و تعقل.
3- پرورش اخلاقی و تربیتی.
4- حفظ شخصیت افراد و رشد آن. پیامبر اكرم صلي اله عليه و اله وسلم افراد را با انگشت نشان نمی داد با دست نشان می داد.
5- ایجاد انگیزه و هدف
6- ارائه روشها و شیوه ها (مانند روش مطالعه، یادداشت برداری، خلاصه نویسی...)
7- ارائه منابع و ماخذ و متون درسی متناسب با سطح معلومات شاگردان.
8- ایجاد فضای دوستی و صمیمیت
9- اطلاع از مشكلات اخلاقی و تربیتی شاگردان و كوشش در رفع آنها.

10-  اقناع عقلی و ترغیب عاطفی دانش آموزان نسبت به موضوع درسی و غیر آن كه به وسیله استدلال و تعریف و توصیف انجام می گیرد.
11-  كسب آگاهی از اصول تعلیم و تربیت و روان شناسی.
12-  آگاهی از فنون و مهارتهای آموزشی.
13-  حركت دادن شاگردان از معلوم به مجهول و از مطالب حسی و واقع به سوی فرضیه و نظریه.
14-  فراهم آوردن زمینه استقلال و عدم وابستگی در شاگردان.
15-  ایجاد بینش در شاگردان.
16-  به جای انتقال اندیشه ها به شاگردان، اندیشیدن آنان را در نظر داشتن.
 زمان درسی
17-  در غیر موارد ضروری بیش از 40-60 دقیقه تدریس نكنید.
18-  درس را در زمان تعیین شده تدریس كنید.
19-  در زمانهای مناسب مانند صبح تدریس كنید.

20-  در زمانهای نامناسب مانند غروب تدریس نكنید.
21-  درس خود را با توجه به تعداد جلسات و زمان پیش بینی شده زمان بندی كنید تا در پایان دوره یا ترم و یا سال كم یا زیاد نیاورید. اینكار نوعی «برنامه ریزی آموزشی» نامیده می شود.
22-  تعطیلات را در برنامه ریزی آموزشی خود در نظر داشته باشید.
23-  از تدریس در ایامی مانند تعطیلات كه تمایل كمتری در شاگردان وجود دارد خودداری نمایید، مگر در موارد ضروری. (من تحصل فی التعطیل متعطل فی التحصیل)
24-  زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشید تا وقت، كم یا زیاد نیاورید، یعنی درس را به موقع شروع كنید و به موقع نیز تمام كنید.
25-  بی نظمی استاد، شاگردان را نيز بی نظم می كند:
اگر ز باغ رعیت مَلِك خورد سیبی  برآورند غلامان، درخت از بیخ
26-  برای در نظر داشتن وقت، همراه خود ساعت داشته باشید.
27-  وقتی خودتان در اواخر درس اعلام می كنید كه وقت درس تمام شده است دیگر آنرا ادامه ندهید، مگر اینكه با مشورت خود شاگردان باشد.
28-  وقت كلاس را به مطالب بیهوده و كم فایده نگذرانید و از وقت بیشترین استفاده را ببرید.
29-  سعی كنید ساعت تدریس را تغییر ندهید.
مكان كلاس

30-  مكان تدریس (كلاس) دارای نور و روشنایی مناسب باشد، نه كم و نه زیاد و نه آزار دهنده.
31-  كلاس در جایی آرام و به دور از شلوغی انتخاب شود.
32-  كلاس در محل تجمع افراد و محل تفریح مردم و جاهای پر سروصدا نباشد.
33-  عوامل عدم تمركز حواس از كلاس حذف شوند.
34-  مساحت كلاس متناسب با تعداد افراد شركت كننده باشد نه كمتر و نه بیشتر از تعداد شاگردان.
35-  مكان تدریس دارای تخته گچی و یا وایت برد باشد.
36-  مكان تدریس دارای میز و صندلی راحت و مناسب برای معلم و شاگردان باشد.
37-  نور بر روی تخته منعكس نشود تا چشمان شاگردان را آزرده نسازد.
38-  جای استاد طوری انتخاب شود كه استاد مشرف بر شاگردان و مسلط بركلاس باشد. اغماض باید كرد نسبت به دانش آموز متخلف
39-  در صورت امكان شاگردان طوری در كلاس بنشینند كه درب كلاس پشت سر آنان قرار گیرد تا موجب تمركز حواس بیشتر باشد. این كار را می توان با جابجا كردن تخته سیاه و میز و صندلیها انجام داد.




با سلام درگاه مرکزی سازمان مردم نهاد عصردانایی و آگاهی(m2a2.ir) ویژه همکاران، همکاران ارشد، مدیران و مدیران ارشد این سازمان است و مخاطبان ، اعضا و اعضای ارشد باید به سامانه آراستوس(Arastoos.ir) مراجعه نمایند.


براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهم ترین ملاک انتخاب دختران برجسته از نظر شما:





    خدمات درگاه مرکزی

    خدمات متنوع درگاه مرکزی در زیرپورتال های این سامانه



    http://adva.m2a2.ir

    برند ملی با طبقه بندی بین المللی عصردانایی و آگاهی


    http://shegeftisaz.m2a2.ir

    مرکز آموزش مجازی شگفتی ساز؛ آموزش در منزل


    http://farafarhang.m2a2.ir

    پایگاه خبری و ارائه تحلیل ها و اخبار فرهنگی اجتماعی


    http://arastoos.m2a2.ir

    سامانه رسمی شاگردان استاد محمد امین آراسته


    http://samblog.m2a2.ir

    مرکز کسب و کار آنلاین و رونق بخشی و کارآفرینی


    http://login.m2a2.ir

    میزکار مجازی و اتوماسیون اداری عصردانایی و اگاهی


    کدهای اختصاصی
    Instagram

    آموزش سریع و رایگان

    وبلاگ-کد لوگو و بنر
    logo-samandehi