close
تبلیغات در اینترنت
شكستن مرزهای دانش
loading...

۩ درگاه مرکزی ۩

بيانات در بازديد از پژوهشكده‌ى رويان1386/04/25از قول من نقل كرده‏اند كه من گفته‏ام: «اين سلول بنيادى يك حركت علمى‏ است»، واقعش همين است؛ همين‏طورى كه اين سلولهاى بنيادىِ شما، يك دامنه‏ى تمام‏نشدنى براى تحقيق دارند- كه هرچه شما تحقيق مى‏كنيد، پيش مى‏رويد، يك ميدان ديگرى باز مى‏شود كه مى‏بينيد مى‏توان آن را موضوع تحقيق قرار داد و پيش رفت و به مرزهاى جديدترى رسيد- رويان هم همين‏جور است؛ اين مجموعه‏ى شما هرچه كار كند، پيش برود، باز قابليت پيشرفت‏ دارد و يكايك محققان، پژوهشگران معتقد به علم و باايمان-…

شكستن مرزهای دانش

m2a2.ir بازدید : 133 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 : 23:11 نظرات ()

بيانات در بازديد از پژوهشكده‌ى رويان1386/04/25
از قول من نقل كرده‏اند كه من گفته‏ام: «اين سلول بنيادى يك حركت علمى‏ است»، واقعش همين است؛ همين‏طورى كه اين سلولهاى بنيادىِ شما، يك دامنه‏ى تمام‏نشدنى براى تحقيق دارند- كه هرچه شما تحقيق مى‏كنيد، پيش مى‏رويد، يك ميدان ديگرى باز مى‏شود كه مى‏بينيد مى‏توان آن را موضوع تحقيق قرار داد و پيش رفت و به مرزهاى جديدترى رسيد- رويان هم همين‏جور است؛ اين مجموعه‏ى شما هرچه كار كند، پيش برود، باز قابليت پيشرفت‏ دارد و يكايك محققان، پژوهشگران معتقد به علم و باايمان- كه در اين مجموعه يا هر مجموعه‏ى ديگرى از اين قبيل هستند- همين حكم را دارند؛ يعنى توانائى اين‏ها تمام‏نشدنى است.


بيانات در ديدار نخبگان جوان1386/06/12
نصيحت سوم هم اينكه، همتتان را بلند بگيريد. من چند بار تا حالا در جمع جوانها و نخبه‏ها اين را گفته‏ام. همت نبايد اين باشد كه ما فلان فناورى را كه ديگران ساخته‏اند و ما هميشه از آن‏ها مى‏خريديم و وارد مى‏كرديم، حالا فرض كنيد مى‏توانيم خودمان اينجا بسازيم. اينكه چيزى نيست. البته چيزى هست، كم اهميت نيست؛ اما آن چيزى نيست كه ما دنبالش هستيم. شما هدف را اين قرار بدهيد كه ملت و كشور شما در يك دوره‏اى، بتواند مرجع علمى‏ و فناورى در همه‏ى دنيا باشد. يك‏وقتى من در جمع جوانهاى نخبه گفتم: شما كارى كنيد كه در يك دوره‏اى- حالا اين دوره ممكن است پنجاه سال ديگر يا چهل سال ديگر باشد- هر دانشمندى اگر بخواهد به آخرين فراورده‏هاى علمى دست پيدا كند، ناچار باشد زبان فارسى را كه شما اثرتان را به زبان فارسى نوشته‏ايد، ياد بگيرد؛ همچنانى كه امروز شما براى دستيابى به فلان علم، مجبوريد فلان زبان را ياد بگيريد تا بتوانيد كتاب مرجع را پيدا كنيد و بخوانيد. شما كارى كنيد كه در آينده، كشور شما يك چنين وضعى پيدا كند؛ و مى‏توانيد. يك روز اين‏جور بوده است؛ كتابهاى دانشمندان ايرانى را به زبانهاى خودشان ترجمه مى‏كردند، يا آن زبان را فرامى‏گرفتند براى اينكه بتوانند بفهمند. اين هم بد نيست شما بدانيد كه كتاب «قانون» ابن سينا كه در پزشكى است، همين ده پانزده سال پيش- زمان رياست جمهورى من- به فارسى ترجمه شد! بنده دنبال كردم؛ افرادى را مأمور كردم، بعد هم شنيدم يك مترجم خوش‏قلمِ بسيار خوش ذوق كُرد، اين را به فارسى ترجمه كرده كه امروز ترجمه‏ى فارسى‏اش هست. تا آن وقت، قانون به زبان عربى نوشته شده بود- ابن سينا كتاب را به زبان عربى نوشته است- و به فارسى ترجمه نشده بود؛ درحالى‏كه چند صد سال قبل به زبان فرانسه ترجمه شده! يعنى آن‏ها كه اين كتاب را لازم داشتند، برده بودند و ترجمه كرده بودند. ببينيد، مرجعيت علمى اين است؛ مجبورند كتاب شما را ترجمه كنند يا زبان شما را ياد بگيرند. هدفتان را اين قرار بدهيد. همتتان را اين قرار بدهيد. همتتان را پيشرفت‏ در زمينه‏ى دانش و شكستن مرزهاى علم قرار بدهيد، كه البته در اين زمينه، من مطالب ديگرى هم دارم كه وقت تمام شده و ناچارم آخرين نكته را بگويم.



بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان‌1388/02/27
خوشبختانه من مى‌بينم در دانشگاهها توليد علم و لزوم عبور از مرزهاى دانش به يك گفتمان عمومى تبديل شده. اين خيلى براى من خرسندكننده و نويدبخش است. بايد اجرائى كنيد. اين پيشنهادهائى كه اين عزيزان من در زمينه‌هاى دانش و تحقيق و پژوهش و ايجاد مراكز و نخبه‌پرورى و ارتباطات و غيره گفتند، همه در جهت همين مسئله‌ى توليد علم است. اين بسيار باارزش است. اين راه را بايد دنبال كرد. ما عقبيم. امروز سرعت پيشرفت‌ ما خوب است؛ اما با توجه به عقب‌ماندگى‌هاى گذشته كه كشور ما دارد، هرچه سرعت‌مان بيشتر باشد بازهم زيادى نيست. ما بايد خيلى پيش برويم؛ از راههاى ميان‌بر استفاده كنيم؛ از شتابِ فراوان بهره ببريم؛ ما بايد در همه‌ى علوم توليد داشته باشيم.
رابطه‌ى بين كشورها در زمينه‌ى علم بايد رابطه‌ى صادرات و واردات باشد؛ يعنى در آن تعادل و توازن وجود داشته باشد. همچنانى كه در باب مسائل اقتصادى و بازرگانى، اگر كشورى وارداتش بيشتر از صادراتش شد، ترازش منفى مى‌شود و احساس غبن مى‌كند، در زمينه‌ى علم هم بايد همين‌جور باشد. علم را وارد كنيد، عيبى ندارد؛ اما حد اقل به همان اندازه كه وارد مى‌كنيد- يا بيشتر- صادر كنيد. بايد جريان دوطرفه باشد. و الّا اگر شما دائماً ريزه‌خوار خوان علم ديگران باشيد، اين پيشرفت نيست. علم را بگيريد، طلب كنيد، از ديگران فرابگيريد؛ اما شما هم توليد كنيد و به ديگران بدهيد. مواظب باشيد تراز بازرگانى شما در اينجا هم منفى نباشد. متأسفانه در اين يكى دو قرن شكوفائى علم در دنيا، تراز ما تراز منفى بوده. از اول انقلاب كارهاى خوبى شده؛ اما اين كارها بايستى با سرعت و شدت هرچه بيشتر ادامه پيدا كند.




با سلام درگاه مرکزی سازمان مردم نهاد عصردانایی و آگاهی(m2a2.ir) ویژه همکاران، همکاران ارشد، مدیران و مدیران ارشد این سازمان است و مخاطبان ، اعضا و اعضای ارشد باید به سامانه آراستوس(Arastoos.ir) مراجعه نمایند.


براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهم ترین ملاک انتخاب دختران برجسته از نظر شما:





    خدمات درگاه مرکزی

    خدمات متنوع درگاه مرکزی در زیرپورتال های این سامانه



    http://adva.m2a2.ir

    برند ملی با طبقه بندی بین المللی عصردانایی و آگاهی


    http://shegeftisaz.m2a2.ir

    مرکز آموزش مجازی شگفتی ساز؛ آموزش در منزل


    http://farafarhang.m2a2.ir

    پایگاه خبری و ارائه تحلیل ها و اخبار فرهنگی اجتماعی


    http://arastoos.m2a2.ir

    سامانه رسمی شاگردان استاد محمد امین آراسته


    http://samblog.m2a2.ir

    مرکز کسب و کار آنلاین و رونق بخشی و کارآفرینی


    http://login.m2a2.ir

    میزکار مجازی و اتوماسیون اداری عصردانایی و اگاهی


    کدهای اختصاصی
    Instagram

    آموزش سریع و رایگان

    وبلاگ-کد لوگو و بنر
    logo-samandehi