close
تبلیغات در اینترنت
مناظرات امام رضا (ع)
loading...

۩ درگاه مرکزی ۩

مناظره های حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام         مناظره با جاثلیق       مأمون، امام را كنار خود نشاند، مدّتی با او گرم صحبت شد و سپس به جاثلیق گفت: « ای جاثلیق! ایشان پسر عموی من، علی بن موسی الرضا، از فرزندان فاطمه، دختر پیامبراسلام، و علی بن ابیطالب است. دوست دارم با او بحث كنی اما انصاف را هم رعایت نمایی.» جاثلیق گفت: «ای امیرمؤمنان! چگونه بحث كنم با مردی كه می‌خواهد با من از كتابی سخن گوید كه من آن را قبول ندارم و از سخنان پیامبری…

مناظرات امام رضا (ع)

m2a2.ir بازدید : 271 سه شنبه 18 مهر 1391 : 10:13 نظرات ()

مناظره های حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

 

 

 
 
مناظره با جاثلیق 
 
   مأمون، امام را كنار خود نشاند، مدّتی با او گرم صحبت شد و سپس به جاثلیق گفت: « ای جاثلیق! ایشان پسر عموی من، علی بن موسی الرضا، از فرزندان فاطمه، دختر پیامبراسلام، و علی بن ابیطالب است. دوست دارم با او بحث كنی اما انصاف را هم رعایت نمایی.» جاثلیق گفت: «ای امیرمؤمنان! چگونه بحث كنم با مردی كه می‌خواهد با من از كتابی سخن گوید كه من آن را قبول ندارم و از سخنان پیامبری برای من دلیل بیاورد كه به او ایمان ندارم؟» 
   حضرت رضا  علیه السلام در كمال آرامش فرمود: «ای نصرانی! اگر من با انجیلی كه تو قبول داری، با تو بحث كنم، آیا می‌پذیری؟» جاثلیق گفت: « مگر من می‌توانم آنچه را انجیل بگوید، رد كنم؟ بله؛ به خدا قسم، حتی اگر خوشایندم نباشد و به ضررم تمام شود، هر چه انجیل بگوید قبول دارم.» امام فرمود:« اینك هر چه می‌خواهی بپرس»! جاثلیق گفت:« درباره‌ی نبوّت حضرت عیسی علیه السلام چه می گویی؟» 
   امام علیه السلام فرمود: «به نبوت حضرت عیسی علیه السلام و كتابش اعتقاد دارم ولی به عیسایی كه نبوّت حضرت محمد صلی الله علیه و آله‌ را انكار كند، ایمان ندارم.» جاثلیق پرسید:« آیا شاهدی وجود دارد كه حضرت عیسی علیه السلام به آمدن محمد صلی الله علیه و آله مژده داده است؟» امام علیه السلام فرمود:« آیا یوحنای دیلمی را قبول داری؟» جاثلیق گفت: « به به! نزدیكترین دوست مسیح»! امام علیه السلام فرمود:« آیا یوحنا نگفت عیسی علیه السلام مرا به دین محمد صلی الله علیه و آله‌ مژده داد و خبر داد كه بعد از او ظهور خواهد كرد؟ و آیا یوحنا این مژده را به یاران خود نگفت؟ و آیا آنها به محمد ایمان نیاوردند؟»! جاثلیق گفت:« بله، ولی ما پیامبر عرب نمی شناسیم.»
   استدلال امام از انجیل: امام شروع كرد به خواندن سفر سوم انجیل تا رسید به نام مبارك محمد صلی الله علیه و آله و سلم. بعد فرمود:« ای نصرانی! به حق مسیح و مادرش سوگند، آیا من عالم به انجیل هستم؟» 
   گفت: «آری» امام مطالب مربوط به حضرت رسول اكرم  صلی الله علیه و آله‌ و اهل بیت علیهم السلام و امتش را از انجیل قرائت كرد و سپس پرسید:« ای نصرانی، در برابر این گفته‌های انجیل چه می‌گویی؟! اگر انجیل را قبول نكنی و حضرت عیسی علیه السلام و حضرت موسی علیه السلام را تكذیب كنی كه قتلت واجب است»! جاثلیق گفت: « من به مطالب انجیل ایمان دارم.» سپس از حضرت رضا  علیه السلام اسامی حواریون (یاران نزدیك حضرت عیسی) را پرسید. 
   امام نام آنها را یك به یك بیان كرد و سپس فرمود:« اما ما به عیسای شما به جهت ضعفی كه در عبادت و روزه و نماز داشت، اعتراض داریم»! جاثلیق عصبانی شد و گفت: « من گمان می كردم امروز در میان ملت اسلام، از شما داناتر كسی نیست! عیسی همه‌ شب‌ها بیدار بود و روزها روزه می‌گرفت و در عبادت هرگز كوتاهی نمی‌نمود»! امام فوراً فرمود:« اگر چنین است، حضرت عیسی برای چه كسی نماز می‌خواند و روزه می‌گرفت؟! شما كه می‌گویید عیسی خداست»! جاثلیق چیزی نگفت. 
   امام فرمود:« ای جاثلیق! من زنده كردن مردگان را به دست حضرت عیسی  علیه السلام را انكار نمی‌كنم، ولی او به اذن خداوند مردگان را زنده می‌كرد.» جاثلیق گفت:« زنده كردن مرده از افعال خداوند است و هر كس چنین كند یا كر و كور را شفا دهد، شایسته عبادت است.» 
   امام فرمود: (الیسع (یكی از پیامبران) نیز مانند حضرت عیسی، مردگان را زنده می‌كرد و كورها را شفا می‌داد و روی آب راه می‌رفت، ولی امت او هرگز او را خدای خود ندانستند. حضرت حزقیل( یكی دیگر از پیامبران) 35 هزار مرده را در یك روز زنده كرد؛ در حالی‌كه 60 سال بود از دنیا رفته بودند و این مطلب در تورات هست. آیا این مطلب در تورات نیست؟» گفت:« چرا.» 
   امام فرمود: «قریش نزد رسول خدا آمدند و گفتند:« مردگان را زنده كن»! رسول اكرم امیرالمؤمنین علی علیه السلام را خواست و فرمود: « به گورستان برو و افرادی را كه اینها نام می‌برند، صدا بزن و بگو محمد می‌گوید به اذن خداوند از جای خود حركت كنید»! آنان زنده شدند و به رسالت پیامبر اسلام اقرار كردند. 
   آری، پیامبر اسلام بیماران و دیوانگان را شفا می‌داد و با حیوانات سخن می‌گفت ولی ما مسلمان‌ها او را خدای خود نگرفتیم. همچنین یكی از انبیای بنی اسرائیل به امر خداوند به یك مشت استخوان پوسیده خطاب كرد كه « به اذن خداوند از جای خود حركت كنید.» آنها همه زنده شدند. ابراهیم خلیل پرندگانی را قطعه قطعه كرد و آنها را كوبید و هر قسمت را سر كوهی قرار داد؛ وقتی آنها را خواند، همه زنده شدند. ... زنده كردن مردگان به دست پیامبران الهی نمونه‌های بسیار دارد. من این داستان‌ها را نقل كردم تا نتوانی آنها را رد كنی. آیا هر كس مردگان را زنده كند باید پرستش شود؟ اگر چنین است پس همه‌ این پیامبران باید پرستش شوند. چه می گویی؟» جاثلیق گفت:« حق به جانب تو است و خدایی جز خدای یگانه نیست.» 
   دلیل اختلاف اناجیل چهارگانه: سپس امام رضا علیه السلام به راس الجالوت رو كرد و فرمود: «تو را به حق آن 10 آیه‌ای كه بر حضرت موسی علیه السلام نازل شد، آیا خبر محمد  صلی الله علیه و آله را در تورات ندیده‌ای؟» راس الجالوت گفت: «بله.» 
   امام پرسید:« آیا در انجیل گفتار عیسی  علیه السلام را دیده ای كه فرمود « من به‌ زودی نزد خدای خود می‌روم و بعد از من «فارقلیطا» خواهد آمد و به حقانیت من گواهی خواهد داد، همان‌گونه كه من به حقانیت او گواهی می‌دهم؟» جاثلیق گفت:« آری؛ این سخنان در انجیل هست.» امام فرمود:« به شما بگویم انجیلی را كه گم كردید، در كجا یافتید؟» جاثلیق گفت: «ما فقط یك روز آن را گم كردیم و دوباره بدون هیچ كم‌ و‌ كاستی پیدایش نمودیم.» 
   امام فرمود: «اطلاع تو نسبت به انجیل بسیار كم است. اگر آن را فقط یك روز گم كرده‌اید، چرا در آن این همه اختلاف است؟ بدان هنگامی كه انجیل از میان شما گم شد، نصاری دور هم جمع شدند تا ببینند چه باید بكنند. «لوقا» و «مرقابوس» گفتند انجیل در سینه‌ ما محفوظ است، آن را خواهیم نوشت. سپس با «یوحنا» و «متی» دور هم جمع شدند و این چهار انجیل را نوشتند. لذا اناجیل چهارگانه با هم اختلاف دارد.» جاثلیق گفت:« من امروز فهمیدم كه مطلب از چه قرار بوده؛ و بر فهم و علم من افزوده شد.» 
   سپس امام رضا  علیه السلام نمونه‌هایی از اختلاف میان انجیل‌ها را بیان فرمود؛ به طوری كه جاثلیق گفت:« لوقا و مرقابوس و متی در مورد حضرت مسیح، شهادت دروغ داده‌اند.» سپس گفت: « ای دانشمند مسلمانان! مرا معاف بدار و بگذار دیگران سؤالات خود را مطرح كنند كه به مسیح سوگند، در میان علمای مسلمانان، كسی مانند شما نیست.» 
 
 
 
 
مناظره حضرت با راس الجالوت 
 
   امام رضا  علیه السلام رو به راس الجالوت، بزرگ یهودیان كرد و فرمود: «تو می‌پرسی یا من بپرسم؟» گفت:« من می‌پرسم؛ ولی باید از تورات و انجیل یا زبور داوود و صحف ابراهیم و موسی با من صحبت كنید. شما نبوت حضرت محمد  صلی الله علیه و آله را چگونه اثبات می كنید؟» فرمود: « موسی بن عمران و عیسی بن مریم و داوود به نبوت او شهادت داده‌اند.» راس الجالوت گفت: « كجا؟» 
   امام فرمود: «مگر حضرت موسی به بنی اسرائیل وصیت نكرد كه به زودی پیغمبری از برادران شما خواهد آمد؛ او را تصدیق كنید؟» گفت:« بله؛ این سخن موسی است.» امام فرمود: « آیا از برادران بنی اسرائیل پیغمبری جز محمد آمده است؟» گفت: «نه » امام فرمود: «مگر در تورات نیامده كه نور از كوه طور و كوه ساعیر و كوه فاران ظهور كرد؟» گفت:« بله؛ اما تفسیرش چیست؟»
   امام فرمود: «ظهور نور در طور سینا همان وحی خداوند است بر موسی  علیه السلام و روشنی كوه ساعیر همان وحی است به حضرت عیسی  علیه السلام؛ و مقصود از نوری كه از كوه فاران آمده، رسالت حضرت محمد  صلی الله علیه و آله است. زیرا فاران نام یكی از كوه های اطراف مكه است كه رسول خدا از آنجا مبعوث شده است.»
   سپس حضرت رضا  علیه السلام نمونه‌هایی از مژده‌های پیامبران را كه در تورات آمده، ذكر كرد و از قول « شعیای پیغمبر » و «حیقوق پیغمبر» نشانه‌های حضرت محمد  صلی الله علیه و آله را بیان فرمود و از كتاب زبور داوود، قسمتی را برای راس الجالوت خواند كه تنها درباره‌ حضرت محمد  صلی الله علیه و آله صدق می‌كرد
 
 
 
مناظره با عمران صائبی 
 
   امام با هربذ اكبر كه عالم زرتشتیان بود سخنی كوتاه گفت و او نیز از جواب عاجز شد. سپس فرمود:« هر كس سؤالی دارد، بپرسد.» 
   عمران صائبی كه از علمای زبردست بود، گفت: «من با افراد زیادی در كوفه و بصره بحث كرده‌ام ولی كسی نتوانسته به من ثابت كند كه این جهان خدای واحدی دارد. شما برای من ثابت كنید.» 
   امام با او به مباحثه پرداخت و آن‌قدر درباره وجود خداوند و صفاتش صحبت كردند كه سرانجام عمران گفت:« شهادت می دهم كه الله همان گونه است كه شما وصف كردید و او را یگانه شمردید؛ و شهادت می دهم كه محمد بنده اوست كه به دین حق و هدایت از جانب او مبعوث شد.» سپس خود را به خاك انداخت و سجده كرد و مسلمان شد.
   سایر حضار كه دیدند عمران با اینكه در مباحثه بسیار قوی بود، مسلمان شده، جرات نكردند چیزی بگویند و همگی از مجلس خارج شدند. 
به نقل از سایت شیعه
shiawaves.com/ 
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط Ahmad در تاریخ 1391/7/18 و 13:41 دقیقه ارسال شده است

تساوی در مالکیت
سوره مبارکه نساء
آیه شریفه 32

لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ
معنای آیه:

مردان مالک چیزی هستند که به دست آورده اند و زنان مالک چیزی هستند که به دست آورده اند.
پیام آیه:

در زمان جاهلیت، زن حق مالکیت نداشت، اما قرآن، مالکیت زنان را همچون مردان محترم می شمارد مالکیت در اموال، نشانی است از درآمدزایی، اشتغال و فعال بودن در اقتصاد.


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهم ترین ملاک انتخاب دختران برجسته از نظر شما:





    خدمات درگاه مرکزی

    خدمات متنوع درگاه مرکزی در زیرپورتال های این سامانه



    http://adva.m2a2.ir

    برند ملی با طبقه بندی بین المللی عصردانایی و آگاهی


    http://shegeftisaz.m2a2.ir

    مرکز آموزش مجازی شگفتی ساز؛ آموزش در منزل


    http://farafarhang.m2a2.ir

    پایگاه خبری و ارائه تحلیل ها و اخبار فرهنگی اجتماعی


    http://arastoos.m2a2.ir

    سامانه رسمی شاگردان استاد محمد امین آراسته


    http://samblog.m2a2.ir

    مرکز کسب و کار آنلاین و رونق بخشی و کارآفرینی


    http://login.m2a2.ir

    میزکار مجازی و اتوماسیون اداری عصردانایی و اگاهی


    کدهای اختصاصی
    Instagram

    آموزش سریع و رایگان

    وبلاگ-کد لوگو و بنر
    logo-samandehi